20700 Черкаська обл., м.Сміла, вул.Незалежності 37, т. 4-10-52
e-mail: rvosmila@gmail.com

Головне меню

     14 травня 2015 року на базі Центру гостинності  м. Черкаси відбувся регіональний семінар «Організація надання соціально-психологічної допомоги дітям та їх сім’ям, переміщеним в регіони України з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції». Одним із учасників семінару стала директор Центру функціональної психолого-педагогічної діагностики та реабілітації дітей і підлітків відділу освіти Смілянської РДА Тетяна Миколаївна Колісник. Участь у семінарі дала можливість керівнику психологічної служби району здобути досвід та знання щодо здійснення соціально-психологічної роботи з дітьми та їх сім’ями, переміщеними на територію нашої області   з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції.

     Учасники ознайомилися з теоретичними основами надання психологічної допомоги дітям та дорослим, що перебувають у кризових ситуаціях, відпрацювали техніки  подолання кризових станів. Запропоновано практичні рекомендації батькам, соціальним працівникам та вчителям щодо надання психологічної допомоги дітям.

     У червні 2015 року  заплановане проведення районного семінару для працівників психологічної служби щодо надання соціально- психологічної допомоги переміщеним особам.

За інформацією

Колісник Т.М., директора Центру ФППДРДП


В яких випадках необхідно звертатися до логопеда

     Майже всі батьки мріють, щоб їх дитина, коли стане дорослою, досягла успіху в житті й бізнесі, зробила успішну кар’єру, щоб вона відбулася, як особистість, почувала себе вільно і впевнено у всіх життєвих ситуаціях.

     Повноцінний розвиток особистості дитини неможливий без виховання у неї правильного мовлення. Необхідно вчити свою дитину своєчасно оволодіти мовленням, тому, що правильне мовлення – це основа розумового розвитку дитини, запорука повноцінного її спілкування з навколишнім світом і людьми, що її оточують.

  • Як розвинути дитяче мовлення?
  • Як зробити його виразним і правильним?

     Ці питання нерідко бентежать батьків дошкільнят, а найчастіше тоді, коли діти  мають йти до школи.

Розвиток мовлення тісно пов'язаний з розвитком дитини. З огляду на те, як дитина говорить, роблять висновок про її загальний розвиток, і чи готова вона навчатися в школі.

     Але мова деяких дітей часто має значні відхилення від норми. Ситуація ускладнюється тим, що більшість сучасних дітей мають порушення не тільки фізичного, але й психічного та мовленнєвого розвитку (різні хронічні захворювання, фізична слабкість, затримка психічного та мовленнєвого розвитку) окремі або поліморфні порушення звуковимови, специфічні риси характеру, які гальмують процес розвитку дитини в цілому та вимагають від батьків іпедагогів більших зусиль та засобів для своєчасного їх подолання.

     Найпоширенішою вадою мовного розвитку в учнів молодшого шкільного віку є неправильна вимова окремих фонем. Згідно зі спостереженнями, за останні 3-5 років приблизно 40% учнів перших класів загальноосвітньої школи мають дефекти вимови свистячих, шиплячих та сонорних звуків. Виявляються ці порушення по-різному: спотворена вимова, заміна одного звука іншим, пропуски, змішування звуків (близьких за артикуляцією, глухих і дзвінких), спотворена вимова слів (пропуски або перестановки складів звуків) тощо.

    Основна корекція мовленнєвих порушень у дітей здійснюється спільно з медичними закладами в умовах спеціально організованих логопедичних груп або логопунктів.

     Більшість батьків помиляються, вважаючи,  що логопед тільки виправляє звуки, які дитина вимовляє неправильно. Так, він приділяє увагу цьому питанню. Але потрібно знати, що логопедія займається мовленням в цілому. Мовлення – дуже складний процес який починає розвиватися у дитини з самого народження. Порушення мовлення різноманітне: вони можуть проявлятися в проблемах з вимовою, граматичною будовою мовлення, в бідності словникового запасу, а також в порушенні темпу мовлення.

     Важливо знати, що навіть у ранньому віці (до 3-5 років) у дітей можуть бути такі особливості у вимові звуків, які не минуть з віком.

     Деякі особливості вимови звуків може визначити тільки спеціаліст. Чим раніше ви будете звертатися до нього за допомогою, тим ефективніше буде робота логопеда, тим швидше ви зможете допомогти дитині.

     Деякі діти з віком починають помічати свій дефект, та соромитися його. Дитина з недоліками мовлення може бути агресивною чи, навпаки, замкнутою та пригніченою. Такі діти можуть боятися спілкуватися з однолітками. Вони або взагалі намагаються уникати спілкування, або вступають в конфлікти. За звичай у таких дітей нестала самооцінка, вони хочуть багато досягти, але не вірять у власні сили, тому намагаються уникати ситуацій, де можуть проявитися їх реальні можливості.

     Діти з мовленнєвими порушеннями вимагають до себе особливої уваги. Часто їм необхідна допомога не тільки логопеда, але й психолога. В таких випадках логопед працює над звуковимовою, загальним розвитком мовлення, а психолог допомагає справлятися з внутрішніми труднощами.

     Крім того, у дітей з порушеннями мовлення проявляються ще й наступні симптоми:

  • недорозвинення дрібної моторики пальців рук;
  • супровідні зайві рухи при спілкуванні;
  • занижений рівень розвитку пам’яті, уваги, сприймання;
  • більш пізнє формування словесно-логічного мислення, ніж у дітей того ж віку, без недоліків в розвитку мовлення.

     Все це вимагає ретельного підбору методів корекційної роботи, які може підказати тільки логопед.

     В нашому районі працюєпсихолого-медико-педагогічна консультація, спеціалісти якої визначають ступінь важкості порушення мовленнєвого розвитку дитини та уточнюють програму навчання, виховання;  визначають тип навчального закладу.

     У дітей різного віку можуть спостерігатися різноманітні проблеми з мовленням. Найбільш розповсюджені – порушення звуковимови. Іноді воно проходить з віком, а в деяких випадках є складовою частиною більш важких випадків.

     Навіть саме просте порушення звуковимови не можна вважати безневинним дефектом, так як воно може тягти за собою серйозні негативні наслідки для розвитку дитини в цілому. Адже таке порушення утруднює навчання читанню та письму (з’являються такі вади як дисграфія та дислексія, алексія та аграфія). А порушення читання, письма ведуть до неуспішності дитини і з інших предметів в школі. Ускладнюється також комунікативна діяльність дитини. Якщо ви підозрюєте, що у вашої дитини є яке-небудь порушення, то повинні як найшвидше звернутися до логопеда, так як ви самостійно не визначити правильний діагноз. Тільки фахівець зможе підтвердити або спростувати ваші підозри.

 

Карандайкіна М.В.

логопед-дефектолог Центру функціональної

психолого-педагогічної діагностики та реабілітації

 дітей і підлітків відділу освіти Смілянської РДА


МІЙ УЛЮБЛЕНИЙ СВІТ БЕЗ НАСИЛЬСТВА

     Ми живемо у світі, однією з характерних ознак якого є насильство. Актуальною  проблемою є насильство в сім’ї. За даними статистики 70% жінок потерпають від різних форм приниження та знущання в родині. Це відображається на дітях, які або безпосередньо самі страждають від насильства, або переймають «соціальну естафету» насильницьких дій. Третина дітей в Україні спостерігає акти насильства в сім’ї. Діти, матері яких зазнали знущань від чоловіка, у 6 разів частіше намагаються покінчити життя самогубством. Встановлено, що витоки жорстокості та насильства частіше за все треба шукати в сім’ї. Так, близько 60% батьків систематично так чи інакше виявляють агресивне ставлення до своїх дітей, у 17% таких випадків агресивність характеризується особливою грубістю. Таким чином, домашнє насильство вже стало нормою.

     Поняття «сім’я» у нас зазвичай асоціюється з безпекою і захистом, із місцем, де можна знайти відпочинок і порозуміння. Проте дедалі частіше дізнаємось про існування сімей, у яких люди живуть ніби «в зоні військових дій». І страждають від цього слабкі, незахищені. Перш за все – діти. Розуміючи всю важливість профілактики та запобігання насильства в сім’ї, в Україні на державному рівні було прийнято ряд законів спрямованих на вирішення цієї проблеми, а також на запобігання дитячій бездоглядності, безпритульності, бродяжництву, жебрацтву та правопорушенням серед неповнолітніх, своєчасного виявлення функціонально неспроможних сімей, надання їм допомоги і проведення профілактичної роботи з дітьми та батьками таких сімей. Важливе місце серед правових актів займає Закон України “Про попередження насильства в сім’ї” (від 15.11.2001 р.). Цей Закон визначає правові і організаційні основи попередження насильства в сім’ї, органи та установи, на які покладається здійснення заходів з попередження насильства в сім’ї.

     Відповідно до Закону, насильство в сім’ї визначається як будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім’ї по відношенню до іншого члена сім’ї, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім’ї як людини та громадянина і наносять йому моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров’ю.

 

     Фізичне насильство - умисне нанесення однією людиною іншій побоїв, тілесних ушкоджень, що може призвести або призвело до смерті постраждалого, порушення фізичного чи психічного здоров'я, нанесення шкоди його честі і гідності. Типи ушкоджень: синці, опіки, садна, подряпини, ушкодження голови, внутрішні ушкодження, переломи.

     Сексуальне насильство - протиправне посягання однієї людини на статеву недоторканність іншої, а також дії сексуального характеру по відношенню до неповнолітніх. Воно виявляється  в поширенні дитячої проституції та розповсюдженні дитячої порнографії, в комерційній сексуальній експлуатації дітей.

     Психологічне насильство - дія однієї людини на психіку іншої шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та може завдаватися або завдається шкода психічному здоров'ю. Психологічні або емоційні зловживання так само, як фізичні ушкодження залишають сліди й нівечать дитину, можуть калічити дитину емоційно, поведінково та інтелектуально. Наприклад: словесні напади, крики, погрози, звинувачення, прокльони, непередбачувані відповіді, тривалий негативний настрій, повсякчасні сімейні негаразди є тими способами, за допомогою яких батьки емоційно тиснуть на дітей.

     Економічне насильство - навмисне позбавлення одним індивідом іншого житла, їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які постраждалий має передбачене законом право, що може призвести до його смерті, викликати порушення фізичного чи психічного здоров'я. Основними виданими економічного насильства є  умисне позбавлення  дітей необхідного харчування, одягу, майна чи коштів, даху над головою чи лікування.

     З метою вивчення ставлення старшокласників до проблеми насильства в нашому суспільстві та в шкільному середовищі, зокрема, виявлення моделей поведінки учнів у різних ситуаціях проявів насильства, дослідження причин і факторів, що породжують насильство та жорстоке поводження серед старшокласників, практичними психологами Центру ФППДРДП відділу освіти Смілянської РДА у листопаді - грудні 2014 року у загальноосвітніх закладах Смілянського району було проведено соціально-психологічне дослідження за анкетою "Життєві цінності старшокласників" серед учнів 10 – 11 класів. Опитуванням охоплено 225 учнів.

     Аналіз результатів опитування виявив, що, на думку старшокласників, насильство є надзвичайно актуальною проблемою для сучасного українського суспільства. Про це зазначили 76,8% опитаних; не думали про це - 21, 7%; заперечили -1,5 %. Найбільш поширеними типами насильства в нашому суспільстві респонденти вважають:

- насильство дорослих над дітьми - 41,4%;

- насильство між представниками різної статі - 37,5%.

- насильство старших дітей над молодшими - 21,1%.

     Особливу небезпеку для розвитку особистості, на думку учнів, становлять такі види насильства як сексуальні кривдження (29,8% від числа респондентів); психологічне (емоційне) насильство у сім'ї - (35,4%); фізичне насильство - (34,8%). Не менш небезпечними для дитини залишаються фізичний недогляд  (занедбаність дітей) - (15,3%); невиправдані покарання дітей зі сторони батьків - (22,6%).

Відповіді респондентів віддзеркалюють актуальні проблеми, що існують у нашому суспільстві, у так званому "дорослому світі". Саме дорослий світ - основа формування психіки підлітків, адже молоді люди наслідують моделі та користуються зразками поведінки дорослих (батьків, вчителів, інших значимих дорослих).

     Основні причини насильства серед молоді можна умовно розділити на три групи факторів, які пов'язані: із зовнішніми впливами (виховні проблеми,  вплив ЗМІ); із вживанням алкоголю і наркотиків. Найбільш вагомим у виникненні насильства, на думку респондентів, є вплив ЗМІ (44,6%) та вживання алкогольних та наркотичних речовин (43,8%), далі за рейтинговою шкалою - наслідування поведінки дорослих (32%) та низький рівень виховної культури батьків (27,1%).

     Варто зазначити, що підліток, який спостерігає фільми з елементами насильства навчається вербальним і фізичним  агресивним діям, які раніше не були йому притаманні. У таких глядачів зменшується контроль над проявами власної агресії: Якщо інші безкарно проявляють агресію та жорстокість, чому не можна і мені?" Окрім того, спостереження за сценами насильства сприяє поступовій втраті емоційної чутливості до агресії та чужого болю, робить людину байдужою. З часом агресія, насильство та жорстокість можуть стати звичайним, буденним явищем.

     Щодо свого реального життя, то свідками насильства (жорстокого поводження з друзями, однолітками, школярами) були 31,6%  респондентів; не стикались з подібним явищем - 62%; не хочуть про це говорити - 6,4%.

     Щодо прохання уявити собі ситуацію, в якій опитані можуть стати жертвами фізичного насильства були отримані наступні відповіді:

 звернуться до батьків і все їм розкажуть - 35,6%;

 звернуться по допомогу до вчителів,психологів – 31,4%;

звернуться до правоохоронних органів – 6,8%;

не будуть звертатися до дорослих, діятимуть на власний розсуд - 24%;

до друзів звернуться - 11,6%

     Таким чином, за результатом соціально-психологічного дослідження серед підлітків можна зробити наступні висновки:

- проблема насильства, на думку старшокласників, є сьогодні надзвичайно актуальною. Тому вона потребує глибокого вивчення та комплексного підходу до програми профілактики даного явища в дитячому та молодіжному середовищ;.

- окрім того, важливо зазначити, що з агресією не потрібно "боротись", адже боротьба породжує протидію. Тому, найкращою стратегією буде профілактична (попереджувальна) та роз'яснювальна робота всіх структур та організацій які можуть позитивно вплинути на цілісне, повноцінне формування та виховання особистості.

Колісник Т.М.

директор Центру функціональної

 психолого-педагогічної діагностики та реабілітації

дітей і підлітків відділу освіти Смілянської РДА


Протягом тижня, з 11 березня по 15 березня 2013 року,  у Носачівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів пройшов тиждень психології під назвою «Відкрий таємниці психології».

Мета проведення тижня – розширення знань учнів про науку психологію, особливості роботи шкільного психолога; створення позитивного психологічного клімату в школі, розширення та насичення емоційного життя дітей та підлітків, розвиток інтересу до свого внутрішнього світу і світу іншої людини, розкриття творчого потенціалу школярів, допомогти дітям краще пізнати один одного.

План тижня включав різноманітні акції, ігри, конкурси, заняття з учнями та педагогами, а саме: відкриття тижня психології «Відкрий таємниці психології" проведення загальношкільної лінійки, випуск стіннівки "Інформаційний куточок психолога", тренінгове заняття для молодших школярів з елементами гри, арт-терапії та релаксаційних технік «Світ емоцій навколо нас», пізнавальна  гра «Слідопит. Попереду у нас 5 клас» з елементами тренінгового заняття  (для учнів 4-х класів), акція «Відпочинь. Створи собі настрій» (для педагогів), година спілкування з батьками майбутніх першокласників  "Готовність дітей до навчання в школі", тренінгове заняття для учнів 6 класу з елементами гри та арт-терапії «Знайомтесь –це я!», день взаєморозуміння (бесіди, консультування учнів, батьків, вчителів), бліц-опитування учнів 5-8 класів «Веселка настрою» з використанням кольорів веселки /волонтери-учні 7 класу/, семінар-тренінг для педпрацівників на тему: «Профілактика професійного вигорання педагогів в умовах сучасної школи.», день творчості, фантазії, розвитку здібностей, випуск фотоколажу  "У світі емоцій" (5-11 класи), конкурс літературних творів «Мій гарний вчинок» (учні 5 та 8 класів), акція «Рух –це життя» ( 1-11 класи) рухливі ігри на перервах, акція для учнів, батьків, педагогів та працівників школи «Дерево бажань», акція «Подаруй товаришу усмішку», загальношкільні батьківські збори, закриття тижня психології «Відкрий таємниці психології", підбиття підсумків.

Учні 4 класу змагалися за перемогу в пізнавальній  грі «Слідопит. Попереду у нас 5 клас». Школярі з неймовірним азартом досліджували школу: дізнавалися скільки ялинок росте біля школи, рахували східці, дізнавалися кількість працівників їдальні, рахували кількість учнів у школі та ін.     Учні 5 та 8 класів, по бажанню, взяли участь у конкурсі літературних творів на тему «Мій гарний вчинок»

На занятті «Світ емоцій навколо нас» третьокласники познайомилися з основними емоціями та способами їх вираження під час спілкування з іншими людьми. В кінці заняття на ватмані кожен намалював свою руку, і відтворив емоцію, яка йому найбільш до вподоби.

В рамках тижня психології для педпрацівників був проведений семінар-тренінг  «Профілактика професійного вигорання педагогів в умовах сучасної школи», на якому практичний психолог ознайомила вчителів з професійними стресорами педагогічної діяльності, з основними складовими синдрому професійного вигорання і розглянули способи та рекомендації щодо подолання педагогами професійного вигорання.

Учні-волонтери 7 класу  з особливою зацікавленістю взялися  до роботи у діагностичному бліц-опитуванні учнів 5-8 класів «Веселка настрою» з використанням кольорів веселки.

Учні та класні керівники 5-11 класів із захопленням та творчим підходом підійшли до випуску фотоколажу   "У світі емоцій".

Практичний психолог Центру функціональної психолого-педагогічної діагностики і реабілітації дітей та підлітків взяла участь у загальношкільних батьківських зборах і виступила перед батьками із лекцією на тему: « Вкрадене дитинство: вплив насильства на формування особистості дитини » та надала батькам рекомендації як правильно виховувати дитину без застосування насилля.

Всі учні школи взяли активну участь в акції «Подаруй товаришу усмішку». Школярі були з емблемами у вигляді смайликів. Діти намагалися радувати вчителів гарною поведінкою та підготовкою до уроків. У класах панувала доброзичлива та дружня атмосфера. А школа майоріла усмішками.

Із великим задоволенням учні, педагоги, батьки та працівники школи взяли участь у акції «Дерево бажань», на якому записували свої мрії та бажання.

Тиждень пройшов цікаво і невимушено. Учні та вчителі з інтересом приймали участь і у підготовці і у проведенні заходів. Неодмінними супутниками творчого процесу були гарний настрій, активні обговорення та дружні посмішки. Тиждень психології став справжнім святом для душі. Підсумками тижня стала урочиста лінійка, присвячена завершенню тижня «Відкрий таємниці психології».


З 18 по 23 березня 2013 року в Балаклеївській спеціалізованій школі І – ІІІ  ступенів №1 імені Євгенії Гуглі  пройшов тиждень психології. Головна мета  проведення тижня – розширити  знання учнів про науку психологію, активізувати пізнавальну  активність учнів, допомогти дітям краще пізнати один одного.

Протягом  тижня  практичний психолог Центру функціональної психолого – педагогічної діагностики та реабілітації дітей і підлітків Мачульська Г.В. та соціальний педагог школи Страдна Н.П.  знайомили учнів  з наукою психологією. В школі була організована  виставка психологічної  літератури. З учнями 2-4 класів були проведені заняття з елементами тренінгу «Разом думаємо, разом мріємо», « Ми – різні, але ми рівні»,  з учнями 9 - 10 класів - заняття з елементами тренінгу «Шлях до успіху», психологічна гра «Дізнайся більше про себе». Учнів 1-11 класів взяли участь в грі «Інтелектуал» та в акції «Колір твого настрою».  Учні початкових класів були активними учасниками  конкурсу малюнків «Мій радісний день».

Дякуємо учням школи за активну участь у проведенні тижня психології. Бажаємо успіхів у навчанні, хорошого настрою та багато друзів!!!! 


28 березня в Уманському державному педагогічному університеті імені П.Тичини відбувся ІІ Всеукраїнський науково-практичний семінар «Актуальні проблеми та особливості діяльності психолога в закладах освіти». Вже традиційною є участь практичних психологів Центру функціональної психолого-педагогічної діагностики та реабілітації дітей і підлітків в заходах, які проходять в університеті. І цього разу вони взяли активну участь в проведенні семінару. На розгляд учасників семінару були представлені роботи Батюк Т.М., директора Центру ФППДРДП, «Досвід ранньої діагностики негативних явищ в учнівському середовищі», Хижняк Т. В., практичного психолога Центру, «Психологічні особливості роботи з проблемою хронічної неуспішності дитини», Мачульської Г. В., практичного психолога Центру, «Психодіагностика готовності дитини до навчання в школі». Ці роботи в повному обсязі увійшли до збірника матеріалів науково-практичного семінару.

З ініціативи працівників Центру ФППДРДП на семінар був запрошений колектив соціально-психологічного театру «Експромт», Березняківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, керівник – Запорожець О. А. Юні актори провели майстер-клас, представивши виступи «Не поспішай дорослішати», «Ми обираємо здоровий спосіб життя». Театральне мистецтво, гра вихованців, їхнє вміння досконало передати емоції – не залишили байдужим жодного із учасників семінару.

Практичні психологи, учасники соціально-психологічного театру отримали сертифікати та подяки, а також офіційне запрошення до участі в ІІІ Всеукраїнському науково-практичному семінарі, який відбудеться в 2014 році.


Нещодавно у Ротмістрівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів директором Центру функціональної психолого-педагогічної діагностики та реабілітації дітей і підлітків Батюк Т.М., спільно із практичним психологом Центру ФППДРДП Хижняк Т.В. було проведено тренінгове заняття з педагогічним колективом на тему «Комфортність навчання: проблеми дисципліни». Мета цього заходу: розвиток психологічної культури педагогів, усвідомлення своєї індивідуальності, актуалізації особистого досвіду в спілкуванні з учнями. Учасники заняття взяли участь у виконанні таких вправ «Позиційне спілкування», «Важкий учень», «Фото». Під час виконання вправи «Вплив слова на дитину» мали змогу практично працювати з ситуаціями, пов’язаними з вирішенням проблем дисципліни в школі і виробити нові стратегії власної поведінки та позитивних відносин з учнями. По закінченні заняття вчителі отримали рекомендації, щодо підтримки поведінки в класі.

Це заняття не буде одиничним, адже працівниками психологічної служби заплановано проведення циклу занять «Комфортність навчання» з педагогічними колективами загальноосвітніх навчальних закладів Смілянського району.